سالم باش

ساخت وبلاگ

رژیم کتوژنیک که یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی است، یکی از رژیم های لاغری محبوب در بین افرادی است که ققصد کاهش وزن دارند. در این رژیم به دلیل اینکه گروه های غذایی خاصی محدود و یا حذف  می شوند، مصرف مکمل ها در رژیم کتو لازم و ضروری است.

انواع مکمل های مورد نیاز در رژیم کتوژنیک

متخصصان تغذیه در رژیم کتو معمولا مکمل های زیر را توصیه می کنند:

مکمل های الکترولیت

در طول دوره پیروی از رژیم کتوژنیک، ممکن است به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار، تعادل الکترولیت های بدن بر هم بخورد. عدم تعادل در الکترولیت های بدن ممکن است بر روی برخی از اعمال حیاتی بدن تاثیر بگذارد. برای جلوگیری از این اتفاق باید از مکمل های تجویز شده توسط متخصص تغذیه استفاده کرد.

مصرف مکمل های حاوی الکترولیت هایی مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن، عملکرد بهتر اعصاب و انقباضات عضلانی کمک کند.

مصرف روغن MCT در رژیم کتوژنیک

مکمل روغن تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) نوعی چربی است که به راحتی به کتون تبدیل می شود و یکی از بهترین مکمل های مورد نیاز در رژیم کتو است. مصرف این مکمل برای کسانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند، بسیار مفید است. روغن MCT به افزایش سطح کتون، افزایش سطح انرژی و کاهش وزن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: خروج اصولی از رژیم کتوژنیک

مکمل ویتامین D در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک، گروه های غذایی خاصی را محدود می کند و ممکن است دریافت ویتامین D نیز محدود شود. از آنجایی که دریافت کافی آن از منابع طبیعی مانند نور خورشید و غذاهای غنی شده چالش برانگیز است، مصرف مکمل های ویتامین D در رژیم کتو می تواند به حمایت از سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

اسیدهای چرب امگا ۳ از مکمل های مورد نیاز در رژیم کتو

رژیم کتوژنیک به طور طبیعی سرشار از چربی است، اما ممکن است فرد غذایی مصرف کند که فاقد اسیدهای چرب امگا ۳ باشد و به این موضوع توجه نکند. امگا ۳ برای عملکرد مغز، سلامت قلب و کاهش التهاب ضروری است و کمبود آن در بدن ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.

روغن ماهی منبع مهم این چربی های مفید است. اما برخی افراد این غذا را کمتر در برنامه غذایی خود قرار می دهند، به همین دلیل مصرف مکمل امگا ۳ برای جبران آن ضروری است.

اهمیت مصرف مکمل در رژیم کتوژنیک

  • جبران کمبود مواد مغذی در رژیم کتو
  • رسیدن به تعادل الکترولیت در بدن
  • افزایش تولید کتون
  • سلامت روده و هضم بهتر غذا
  • حفظ سلامت عمومی بدن

منبع: foodonly.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 33 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 17:43

یکی از مراحل ارتودنسی دندان که به منظور بررسی دقیق وضعیت دهان و دندان و همینطور ساخت دستگاه ارتودنسی انجام می شود، قالب گیری ارتودنسی است. همینطور بعد از تمام شدن درمان ارتودنسی و برای ساخت پلاک نگهدارنده، قالب گیری صورت می گیرد.

انواع قالب گیری ارتودنسی و روش انجام هر کدام

این اقدام به 2 روش قالب گیری سه بعدی یا دیجیتالی و قالب گیری سنتی با کمک مواد مخصوص انجام می شود. در قالب گیری دیجیتالی، با استفاده از دوربین و پرینترهای سه بعدی از تمامی زوایای داخلی دهان تصویربرداری می شود.

در قالب گیری دیجیتالی بیمار قسمت مخصوصی از دوربین را گاز می گیرد و تصویر برداری شروع می شود. سپس متخصص ارتودنسی تصاویر گرفته شده را بررسی کرده و آنها را برای ساخت قالب ها به لابراتوار می فرستد.

در روش سنتی، دو قالب را با مواد مخصوص که غالبا ترکیب آب با آلژینات است پر می کنند و هر کدام را بر روی دندان های هر فک قرار می دهند. پس از اینکه خمیر مخصوص خشک شد و طرح و چینش دندانها در آن شکل گرفت، قالب ها را به لابراتوار فرستاده و پلاک یا پروتزهای خواسته شده مطابق طرح قالب ها ساخته می شود.

در خمیر مخصوص قالب گیری ارتودنسی چه موادی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد در ساخت خمیر مخصوص قالب گیری ارتودنسی دندان از آلژینات یا همان نمک اسید آلژینیک و برخی افزودنی ها که باعث بهتر شدن مزه خمیر می شود استفاده می شود. در کل مواد زیر می توانند در انجام یک قالب گیری درست به کار روند:

  • پلی اتر که ماده ای معطر و با طعم خوبی است و مانع از بد شدن حال فرد می شود.
  • الاستومری که خاصیت الاستیکی داشته و زود سفت می شود.
  • پلی سولفید یکی دیگر از این مواد مورد استفاده است که بخاطر بوی بدی که دارد باعث احساس تهوع می شود.
  • تری ها (tray) قالب هایی که مواد مخصوص را نگه می دارند و با کمک آنها مواد به دندان ها و فک ها چسبیده قالب اولیه را می سازند.

بیشتر بخوانید: برگشت درمان ارتودنسی

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

عمل قالب گیری در یک جلسه و نهایتا 15 دقیقه طول می کشد. اگر ارتودنتیست بار اول موفق به قالب گرفتن نشود، مجبور است دوباره این پروسه را طی کند و در نتیجه طولانی تر شود.

قالب گیری به کمک خمیر بهتر است یا قالب گیری سه بعدی؟

در هر دو روش، نتیجه یکسان است اما اگر فکر می کنید توانایی تحمل مواد را در دهان خود ندارید و به راحتی حالتان بد می شود، به شما قالب گیری دیجیتالی را پیشنهاد می کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که هزینه آن بیشتر از قالب گرفتن معمولی است.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 29 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 17:41

کامپوزیت دندان یکی از درمان های رایج در زمینه اصلاح طرح لبخند افراد است که به دندان های بیمار ظاهری طبیعی می دهد. پیدا کردن بهترین دکتر کامپوزیت دندان برای دستیابی به نتایج مطلوب مانند ترمیم دندان های شکسته، بستن شکاف و فاصله یا اصلاح تغییر رنگ دندان اهمیت زیادی دارد. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا لیستی از بهترین های کامپوزیت دندان را در اختیارتان قرار دهیم و ویژگی های آنها را بررسی کنیم.

لیست بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران

نام متخصص

آدرس مطب

شماره تماس

    دکتر مانا توسلی خواه

تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، بین پسیان و الف،  نرسیده به پالادیوم، پلاک ۹۸، واحد ۴۰۳         

۰۲۱۲۲۶۶۶۹۵۴

دکتر شیوا محمودی

تهران، نیاوران، جم سنتر، طبقه ۱۴     

۰۹۳۶۶۹۰۱۱۹۳

دکتر سید حمید طالبی          

تهران، ولیعصر بالاتر از پارک ساعی، داخل خیابان ۳۴ م، ساختمان پزشکان حضرت ولیعصر، طبقه اول، واحد ۲    

۰۲۱۸۶۰۸۵۲۵۹     

  دکتر حمیدرضا نعیمی دادخواه          

تهران، بلوار اندرزگو، بین قیطریه و کاوه،کوچه بلوچ شمالی، پلاک ۱۰، واحد ۹، طبقه ۵           

۰۲۱۲۶۴۲۸۶۳۸

  دکتر کسری ناصری         

تهران، نیاوران، خیابان باهنر، کوچه راد، پلاک ۳۵، واحد ۹       

۰۹۱۰۴۵۸۸۱۸۸

 

 

ویژگی های بهترین دکتر کامپوزیت دندان

در زمان انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان ویژگی های زیر را باید در نظر گرفت تا بر اساس آنها بتوان بهترین انتخاب را داشت:

مهارت و تخصص دندانپزشک

بهترین دندانپزشکان در هر حوزه ای، باید دوره های آموزشی لازم را در آن حوزه گذرانده باشند. آنها تجربه زیادی در زمینه دندانپزشکی زیبایی به ویژه تکنیک باندینگ، ترمیم و روکش کامپوزیت دارند.

استفاده از مواد با کیفیت بالا

اولویت اول بهترین متخصصان کامپوزیت دندان، استفاده از مواد کامپوزیت دندان با کیفیت بالا است. این مواد باید با دوام، مقاوم در برابر لکه و ظاهری طبیعی مانند دندان های طبیعی داشته باشند.

توجه به جزئیات و زیبایی کار

بهترین دکتر کامپوزیت دندان توجه دقیقی به جزئیات و زیبایی کار دارد. روکش را به طور یکپارچه و هماهنگ با سایر دندان های طبیعی انجام می دهد و لبخندی هماهنگ و طبیعی را برای بیمار به ارمغان می آورد.

فن آوری و تکنیک های پیشرفته

دندانپزشکی در زمینه کامپوزیت دندان به طور مداوم در حال پیشرفت است و بهترین متخصص کامپوزیت دندان باید با آخرین پیشرفت ها و تکنیک ها به روز شود. به همین دلیل به دنبال دندانپزشکانی باشید که از فناوری های پیشرفته مانند تصویربرداری دیجیتال، اسکنرهای داخل دهانی و سیستم های CAD/CAM استفاده می کنند. این دستگاه دقت، کارایی و نتایج کلی درمان را بهبود می بخشند.

منبع: bestdentists.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 36 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 17:38

درست است که لمینت و کامپوزیت هر دو برای ترمیم مشکلات ظاهری دندان ها مانند تغییر رنگ، شکستگی دندان و یا هم اندازه نبودن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت مواد مورد استفاده در آنها باعث تفاوت هایی بین این دو روش ترمیمی شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در مراحل نصب روکش دندانی

یکی از مسائل مهم در تفاوت لمینت و کامپوزیت، مراحل ساخت و زمان مورد نیاز برای تهیه روکش‌ ها است. روکش های لمینت به دلیل اینکه از پرسلن ساخته می شوند نیزا دارند تا طی مراحل پیچیده ای در لابرتوارهای دندانپزشکی ساخته شوند. اما کامپوزیت دندان در همان جلسه اول بر روی دندان ها قرار می گیرد.

هزینه اجرای کانپوزیت و لمینت دندان

یکی از جنبه‌ های مهم در تفاوت لمینت و کامپوزیت، هزینه‌ های مرتبط با دندانپزشکی است. به عبارت دیگر، اختلاف قیمت بین لمینت و کامپوزیت به وضوح قابل تشخیص است. البته نکاتی چون مقدار تراش دادن دندان ها و آماده‌ سازی آنها، تکنیک استفاده شده برای نصب روکش دندان، و نوع مواد مصرفی و ... بر قیمت تاثیر گذارند.

با این حال، به طور کلی هزینه لمینت‌ دندان به مراتب بیشتر از کامپوزیت است. قیمت ونیرهای پرسلن تقریبا دو برابر ونیرهای کامپوزیت است. دلیل اصلی این اختلاف این است که روکش‌ های پرسلن یا سرامیکی باید در لابراتوار تهیه شوند و برای ایجاد آنها نیاز به دقت و زمان بیشتری است. از این رو، هزینه لمینت سرامیکی نسبت به روکش ‌های کامپوزیتی بیشتر است.

میزان دوام و استحکام کامپوزیت و لمینت دندان

یکی از جنبه های مهمی که هنگام انتخاب نوع روکش دندانی باید در نظر گرفت، مدت زمان دوام این روکش ها است. از این نظر، لمینت دندان به صورت چشمگیری برتری دارد و دوام آن بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. لمینت دندان می توانند 10 تا 15 سال دوام بیاورند در حالی میانگین عمر مفید روکش های کامپوزیتی بین 5 تا 7 سال است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر درمان شکستگی‌ ها

روکش کامپوزیتی به راحتی می ‌تواند در صورت آسیب دیدن ترمیم شود، در حالی ‌که روکش ‌های چینی تعمیر ناپذیر هستند. بنابراین، در صورت شکستگی یا خرابی، کامپوزیت را می ‌توان به راحتی ترمیم کرد اما لمینت را باید کلا تعویض کرد.

میزان طبیعی بودن لمینت و کامپوزیت

روکش‌ های پرسلن به دندان ‌ها ظاهری طبیعی ‌تر و زیباتر می ‌بخشند. ذرات پرسلن بهتر از کامپوزیت انتشار نور را دارند و با لایه لعاب سطحی که قبل از پخت در روکش ‌های چینی اعمال می ‌شود، زیبایی و درخشندگی بیشتری به آنها می ‌بخشد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 23 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 17:00

پروتز ایمپلنت دندانی با کاشت یک پایه میله ای در استخوان فک و تاج مصنوعی  بر روی آن، دندان های از دست رفته را جایگزین می کند. معمولا در روش های دیگر کاشت پروتز دندانی زمان زیادی لازم است تا فرآیند آن کامل شود. اما در روش دیجیتال، کار کاشت را فقط در یک جلسه و با کمترین درد ممکن انجام می دهند.

 در واقع ایمپلنت دیجیتال با به کار بردن تجهیزات پیشرفته و عکس برداری از فک و دهان و داده کامپیوتری ایمپلنت را طراحی و آماده می کند. بنابر این در حال حاضر تنها برخی از کلینیک های دندانپزشکی و دندانپزشکی شبانه روزی این روش درمانی را ارائه می دهند.

چگونگی انجام ایمپلنت دیجیتال

انجام این نوع ایمپلنت نیازمند استفاده از مدلسازی کامپیوتری می باشد. طی بررسی سه بعدی استخوان و فک، موقعیت رشته های عصبی و مکان درست قرار گیری آن ها به طور واضح نشان داده می شود.

این داده های کامپیوتری باعث می شود که با کمترین خطا، کوچکترین شکاف را در لثه ایجاد کرد و عمل کاشت را انجام داد. پس ۳ مرحله ی اصلی در کاشت دیجیتالی دندان صورت می گیرد:

  • اسکن و عکس برداری از دهان و دندان
  • ساخت مدل سه بعدی به کمک کامپیوتر
  • کاشت و جایگذاری پروتز ها

تفاوت ایمپلنت دندان معمولی با ایمپلنت دیجیتال

تفاوت ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت معمولی شامل موارد زیر می شود:

دقت: در روش دیجیتال به خاطر طراحی سه بعدی و کامپیوتری دقت درمان بسیار بالاست. ریسک خطای دید و کاهش دقت در روش معمولی وجود دارد.

تعداد جلسات: ایمپلنت دیجیتال در مدت کوتاه تر و تعداد جلسات کمتری انجام می ‌شود.

میزان تهاجمی بودن: میزان تهاجم در ایمپلنت دیجیتال کم است، در نتیجه دوره بهبودی سریع‌ تر است. در روش سنتی آن میزان تهاجم بیشتر است و احتمال بروز عوارض افزایش می یابد.

نتایج ظاهری: کاشت دیجیتال به دلیل طراحی مناسب با شکل و رنگ دندان ‌های طبیعی نتایج ظاهری طبیعی‌ تری دارد.

هزینه: روند بهبودی و مراحل درمان در روش دیجیتال کوتاه ‌تر است، در نتیجه هزینه کمتری دارد. در روش سنتی ایمپلنت دندان روند درمان و زمان مراجعه به دندانپزشک طولانی‌ تر است که هزینه آن بالاتر می ‌شود. هزینه کاشت دندان وابسته به شرایط مختلفی است. عواملی که مشخص ‌کننده هزینه ایمپلنت دندان می ‌باشند عبارتند از:

  • تعداد دندان‌ هایی که با استفاده از ایمپلنت قرار است جایگزین شوند
  • نوع ایمپلنت مورد استفاده
  • روش درمانی مورد نظر
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • استفاده از درمان‌ های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت دندان
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 21 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 16:57

انجام اقدامات زیبایی برای اصلاح طرح لبخند امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد با توجه به نیازهای خود روش های مختلفی را انتخاب می کنند. یکی از این اقدامات رایج برای بهبود زیبایی لبخند استفاده از انواع روکش های دندانی است که لمینت دندان و کامپوزیت دندان دو گزینه رایج آن هستند.

چرا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می ‌شود؟

در کل، لمینت و کامپوزیت دندان به عنوان یک راهکار زیبایی برای اصلاح ایرادات دندان ‌ها به کار می ‌روند. در این روش‌ ها، مواد نازکی بر روی دندان ‌ها قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله بدرنگی، فواصل باز بین دندان ‌ها، ترک ‌ها، شکستگی ‌ها و بهم‌ ریختگی دندانی را بهبود دهند.

کاربرد کامپوزیت دندان

  • اصلاح طرح لبخند
  • پوشاندن بد رنگی و زردی دندان‌ ها
  • درمان شکستگی جزئی دندان
  • برطرف کردن نامنظمی ‌ها جزئی دندان‌ ها

مراحل انجام کامپوزیت

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به مراحل انجام آن که به شرح زیر هستند، تعیین می‌ شود.

  • مشاوره و معاینه برای تعیین اینکه آیا نیازی به کامپوزیت است یا خیر
  • معاینه و عکسبرداری از دندان‌ ها برای تشخیص پوسیدگی و آسیب به ریشه دندان و ترمیم پوسیدگی و عصب کشی آن‌ ها
  • بررسی وضعیت لثه که در صورت وجود بیماری باید توسط متخصص درمان شود.
  • بررسی وضعیت دندان ‌ها از نظر بی ناظمی که در صورت نامرتبی بیش از حد نیاز به انجام ارتودنسی است.
  • قالب گیری از دندان‌ ها برای ساخت روکش ‌های کامپوزیتی
  • ساخت روکش ‌های از روی قالب مورد نظرتوسط دندانپزشک توسط خمیر مخصوص
  • نصب روکش‌ ها توسط نور رنگی و چسب مخصوص
  • پولیش دندان برای طبیعی به نظر رسیدن روکش‌ ها

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان با توجه به شرایط زیرگزینه مناسبی برای افراد است:

  • اصلاح طرح لبخند و زیبایی در دندان‌ ها
  • ارزان بودن هزینه کامپوزیت دندان نسبت به روکش‌ های لمینتی
  • امکان ترمیم بعد از شکستگی روکش ‌ها
  • قابل بازگشت بودن
  • عدم تراش دندان

معایب کامپوزیت دندان

این روش درمانی همانند سایر روش‌ های زیبایی دارای معایبی است که به شرح زیر هستند:

  • مقاومت کم در برابر شکستگی و ضربه
  • مستعد لکه و تغییر رنگ در صورت مصرف مواد غذایی رنگی
  • ایجاد حساسیت و پوسیدگی دندان درهنگام نصب نادرست توسط دندانپزشک بی تجربه
  • امکان جدا شدن و افتادن روکش ‌ها در صورت مراقبت نادرست از آن ‌ها
  • ایجاد عفونت و حساسیت دندان در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 23 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1402 ساعت: 11:51

ممکن است افراد به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست بدهند. روش های متفاوتی برای جایگزینی این دندان از دست رفته به کار می روند که یکی از رایج ترین آنها ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان یک میله کوچک و پیچی شکل است که از طریق یک جراحی کوچک در استخوان فک بیمار جا داده می شود. این میله در استخوان فک جوش خورده و به عنوان پایه دندان عمل می کند. سپس تاج مصنوعی دندان بر روی آن متصل می شود و به عنوان یک دندان طبیعی دیده می شود.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

حوزه دندانپزشکی مانند سایر حوزه ها روز به روز به منظور راحتی زندگی بیماران، دستخوش تغییرات و پیشرفت های متفاوتی شده است. ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایمپلنت دیجیتال یک نسل پیشرفته از ایمپلنت دندان است که مراحل انجام آن با جدیدترین فناوری های علم دندانپزشکی انجام می شود. پیشرفت‌ های علم و ابزارهای دندانپزشکی، باعث تمرکز بیشتر بر روی اجزای دیجیتال در این حوزه شده است.

با اینکه رضایت افراد از ایمپلنت دیجیتال به نسبت نوع سنتی و معمولی آن بیشتر است، اما این روش مناسب همه افراد نیست و در شرایط خاصی توصیه می شود.

روش کاشت ایمپلنت دیجیتال چگونه است؟

ایمپلنت دندان دیجیتال با بهره‌ گیری از فناوری سه بعدی و بدون نیاز به جراحی ساخته می‌ شود. در این روش، ابتدا با توجه به ابعاد استخوان فک، مدل کامپیوتری طراحی می ‌شود و سپس با برش حداقلی و بدون نیاز به بخیه، اقدام به کاشت می‌ شود که باعث کاهش حداقلی درد می ‌شود. در فرآیند اجرای این روش، از مدل ‌سازی سه بعدی کامپیوتری برای بررسی موقعیت رشته‌ های عصبی و وضعیت استخوان فک استفاده می‌ شود. این اطلاعات به دندانپزشک کمک می ‌کنند تا با حداقل برش یا شکاف در فک، ایمپلنت دندان را اعمال نماید.

اگر استخوان فک بیمار تراکم و قطر کافی نداشته باشد، پیوند استخوان انجام می شود. سپس با استفاده از اسکنر سه بعدی، اطلاعات کافی از وضعیت دندان و فک بیمار به دندانپزشک داده می شود تا بتوان ایمپلنت دیجیتال را طراحی کنند.

پس از آماده شدن پایه ‌های ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک با استفاده از بی‌ حسی، برش بسیار کوچک و سطحی روی لثه ایجاد می شود تا پایه ایمپلنت در آن قرار بگیرد. بعد از 8 تا 12 هفته و بعد از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، تاج دندان بر روی پایه قرار داده می شود.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 25 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1402 ساعت: 11:48

ایمپلنت دندان که یک روش رایج برای جایگزینی دندان از دست رفته است، با توجه به مراحل زیر انجام می شود:

بررسی وضعیت دهان و دندان

در ابتدا عکس های لازم و مربوطه گرفته می شود تا وضعیت دهان و دندان بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد. این مرحله شامل بازبینی دقیق کیفیت و حجم استخوان می ‌شود تا تایید شود آیا ایمپلنت دندان از پشتیبانی کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

بی حسی یا بیهوشی

قبل از اینکه جراحی کاشت ایمپلنت آغاز شود، بیمار تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی کامل قرار می گیرد. گاهی اوقات با بی حسی، نیاز به آرام‌ بخشی نیز وجود دارد.

خارج کردن دندان قبلی

اگر دندان آسیب دیده کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت خارج می‌ شود تا به استخوان و بافت‌ های نرم آسیبی وارد نشود. این مرحله معمولا شامل پیوند استخوان فک است و مواد پیوندی در داخل حفره خالی دندان قرار می ‌گیرند. دندانپزشک سپس دو تا شش ماه صبر می‌ کند تا استخوان به ‌طور کامل التیام یابد و برای جراحی آماده شود.

سوراخ کردن استخوان فک

اگر نیاز به تقویت اسخوان فک نباشد، بعد از کشیدن دندان استخوان فک را به اندازه مورد نظر سوراخ می کنند و پایه ایمپلنت دندان در آن قرار می گیرد. سپس حفره ایجاد شده با قطعه ای به نام پیچ درپوش بسته می شود.

بخیه زدن لثه

ممکن است دندانپزشک لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت بیرون بماند یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا از ایمپلنت بیشتر محافظت شود. در حالت دوم، برای نصب روکش دندان، یک جراحی ساده انجام می‌شود تا لثه برش خورده و روی ایمپلنت باز شود. لازم به ذکر است که در ایمپلنت دیجیتال نیازی به بخیه زدن نیست، زیرا برش ایجاد شده بسیار کوچک و سطحی است.

انتظار برای پیوند ایمپلنت و استخوان فک

پس از گذاشتن ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان فک، مدت زمان انتظار از دو تا شش ماه متفاوت است. در این مدت، هیچ فشاری بر ایمپلنت نباید وارد شود تا به استخوان اجازه رشد داده و به تدریج با ایمپلنت پیوند بخورد و ثبات ثانویه در ایمپلنت برقرار شود.

قرار دادن اباتمنت

پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز می ‌کند و قطعه ‌ای به نام اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ می‌ کند. اباتمنت همانند دندان تراشیده است که قرار است روی آن روکش نصب شود.

وصل کردن روکش به پایه

در مرحله نهایی، یک روشک دندان مناسب به عنوان دندان طبیعی بر روی اباتمنت متصل می شود.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 50 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1402 ساعت: 17:34

انجام اقدامات زیبایی برای اصلاح طرح لبخند امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد با توجه به نیازهای خود روش های مختلفی را انتخاب می کنند. یکی از این اقدامات رایج برای بهبود زیبایی لبخند استفاده از انواع روکش های دندانی است که لمینت دندان و کامپوزیت دندان دو گزینه رایج آن هستند.

چرا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می ‌شود؟

در کل، کامپوزیت و لمینت دندان به عنوان یک راهکار زیبایی برای اصلاح ایرادات دندان ‌ها به کار می ‌روند. در این روش‌ ها، مواد نازکی بر روی دندان ‌ها قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله بدرنگی، فواصل باز بین دندان ‌ها، ترک ‌ها، شکستگی ‌ها و بهم‌ ریختگی دندانی را بهبود دهند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت ها روکش های بسیار نازکی هستند که بر روی دندان نصب می شوند، همرنگ دندان هستند و برای اصلاح طرح لبخند افراد از آن استفاده می شود. یکی از مسائلی که بعد از نصب روکش ها باید به آن اهمیت داد، ماندگاری لمینت دندان است که برای افزایش طول عمر لمینت ها و ماندگاریشان باید به خوبی از آن ها مراقبت و نگهداری کرد.

طول عمر لمینت چقدر است؟

لمینت دندان در عین نازکی، مقاومت بالای در برابر ضربه، تغییر رنگ و شکستن دارد به همین دلیل طول عمر بالایی دارد؛ روکش های لمینتی به طور تقریبی بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند، هر چه به مراقبت از لمینت ها و رعایت بهداشت آن ها بیشتر توجه شود، ماندگاری آن ها بیشتر می شود و حتی به 25 سال می رسد؛ با مراقبت کردن از آن ها می توان لمینت را به عنوان درمان دائمی در نظر گرفت.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

قیمت لمینت دندان یک میزان ثابت نیست و برای تعیین آن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • تعداد دندان
  • جنس لمینت دندان
  • برند لمینت
  • درمان های جانبی
  • هزینه لابراتوار
  • تخصص دندانپزشک
  • کیفیت و نوع چسب
  • اندازه و شکل دندان
  • میزان تراش دندان
  • نوع مواد مصرفی برای قالب گیری
  • تجهیزات به کار رفته
  • محل و موقعیت جغرافیایی مطب

مراقبت از لمینت دندان برای جلوگیری از تغییر رنگ

مراقبت و نگهداری از لمینت دندان به اندازه انتخاب رنگ لمینت دندان اهمیت دارد و باید در حفظ و نگهداری آن ها دقت کرد:

  • مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه
  • کاهش مصرف نوشیدنی های رنگی و گاز دار
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی با رنگ های مصنوعی
  • ترک سیگار، قلیان و مشروبات الکل دار
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 45 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1402 ساعت: 17:32